Jdi na obsah Jdi na menu
 


Velká cena San Marina

Dalším podnikem seriálu mistrovství světa vozů formule 1 je velká cena San Marina na okruhu v Imole, kde v roce 1994 tragicky zahynul slavný pilot Ayrton Senna.

V loňském roce se zde strhla velká bitva o vítězství mezi Fernandem a Michaelem Schumacherem, ve které byl nakonec úspěšnější Fernando a právem byl tento závod zařazen mezi jeden z těch nejlepších v loňské sezoně.  I v roce 2004 slavil Renault na této trati úspěch, když oba žlutomodré vozy přivezly pod šachovnicový praporek důležité body do Poháru konstruktérů. Také letos si tým s kosočtvercem ve znaku dělá velké naděje, když vyhrál všechny tři úvodní závody sezony. Navíc Giancarlo bude mít tento víkend k dispozici zcela nový motor specifikace B.

Páteční volné tréninky

V pátečních volných trénincích dominovali Michael Schumacher a Fernando, když Michael byl nejrychlejší v tom prvním a Fernando ve druhém, Giancarlo, který představil nový design své přilby, skončil ve druhém tréninku na 6. místě se ztrátou kolem 1 s. Oba piloti Renaultu si stěžovali na nedostatečnou přilnavost a nedotáčivost, což v pátek není nic neobvyklého.

Sobotní volný trénink

Do sobotního tréninku vyjely žlutomodré vozy až v jeho druhé polovině. Ale jakoby tu byla obloha rozzářena jen pro vozy červené, které na trati doslova létaly! Až posledních 5 minut začalo být zajímavějších a konečné výsledky byly nakonec uspokojující. Nejrychlejší byl Michael Schumacher, 2. se ztrátou 2 desetiny Fernando, 3. Giancarlo se ztrátou kolem půl sekundy a 4. Massa. Až 5. Kimi Räikkönen, takže vše nasvědčovalo opět bitvě mezi týmy Renault a Ferrari...

Kvalifikace

První část kvalifikace drama nepřinesla, postoupily oba vozy Renault, také oba vozy Honda, Toyota a Ferrari.

Ve druhé části vyjeli Fernando s Giancarlem na trať dříve, zajeli své měřené kolo a vrátili se zpět do garáže. Ke konci druhé části se ovšem Giancarlo propadl do nepostupové části a na trať již nevyjel. Těžko říci, zda by ještě stihl jedno měřené kolo v daném limitu. Bude startovat až z 11. pozice, je to letos vůbec poprvé, co se nedostal do poslední desítky, takováto chyba může tým stát hodně - v Imole, kde není předjíždění právě na denním pořádku...

Do poslední části se tedy vydal pouze Fernando. Pole-position si ale vyjel Michael Schumacher, spolu s ním se do druhé řady postaví Jenson Button, 3. Rubens Barrichelo - určitě velké překvapení, 4. Felipe Massa, 5. místo nakonec vybojoval Fernando, 6. Ralf Schumacher, 7. Juan Pablo Montoya a 8. Kimi Räikkönen.

Výsledky kvalifikace:

 1.  M. Schumacher  Ferrari  B  1:22.795
 2.  J. Button  Honda  M  1:22.988
 3.  R. Barrichello  Honda  M  1:23.242
 4.  F. Massa  Ferrari  B  1:23.702
 5.  Fernando  Renault  M  1:23.709
 6.  R. Schumacher  Toyota  B  1:23.722
 7.  J.P. Montoya  McLaren  M 1:24.021
 8.  K. Räikkönen  McLaren  M  1:24.158
 9.  J. Trulli  Toyota  B  1:24.172
 10.  M. Webber  Williams  B  1:24.795
 11.  Giancarlo  Renault  M  1:23.771
 12.  J. Villeneuve  BMW  M  1:23.887
 13.  N. Rosberg  Williams  B  1:23.966
 14.  D. Coulthard  Red Bull  M  1:24.101
 15.  N. Heidfeld  BMW  M  1:24.129
 16.  V. Liuzzi  Toro Rosso  M  1:24.520
 17.  Ch. Klien  Red Bull  M  1:25.410
 18.  S. Speed  Toro Rosso  M  1:25.437
 19.  T. Monteiro  Midland  B  1:26.820
 20.  Ch. Albers  Midland  B  1:27.088
 21.  T. Sato  Super Aguri  B  1:27.609
 22.  J. Ide  Super Aguri  B  1:29.282

 

 

 

Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem:

Fernando Alonso: "Pátá pozice není úplně ideální pro start na tomto okruhu, protože se tu špatně předjíždí, ale není to zase tak špatné. Během třetí části kvalifikace byl velký provoz a nebyl jsem daleko od 110% hranice časů na kolo, ale když jsem na konci zajížděl měřená kola, vůz se choval dobře a trať byla čistá. Vyvážení bylo lepší než včera a řekl bych, že je dobré i pro závod, takže se budeme muset snažit získat na startu nějaké pozice a věřím strategii, kterou jsme zvolili."

Giancarlo Fisichella: "Co můžu říct? Jsem velmi zklamaný, že budu ve svém domácím závodě startovat až z jedenáctého místa. Vyvážení vozu se mi zdálo mnohem lepší než včera, takže jsme určitě měli být mezi prvními deseti. Myslím, že jsme možná udělali chybu v tom, jak jsme si rozvrhli druhou část kvalifikace, protože si myslím, že jsme mohli na konci ještě jednou vyjet, ale to je něco, z čeho se do budoucna poučíme. Vzhledem k zítřku máme teď hodně možností ve volbě strategie a dnes večer zapracujeme na tom, abychom vybrali tu nejlepší. Máme rychlost a konzistenci na to, abychom mohli mít dobrý závod."

Pat Symonds: "Giancarlo měl velkou smůlu, že se na konci druhé části kvalifikace ocitl na nesprávném konci velké skrumáže vozů, které jezdily v rozmezí jedné desetiny. Jedenáct milisekund, které ho dělily od soupeřů před ním, znamená, že zítra budeme muset zvolit výrazně jinou strategii, ale to by pro nás neměl být problém. Co se týče Fernanda, vypadá to, že je o něco dále na startovním roštu, než je zvykem. Nicméně jsme tento víkend naplánovali se zřetelem na naše hlavní soupeře a myslíme si, že jsme pro to, abychom v zítřejším závodě získali nejlepší možný výsledek."

Do roka a do dne

Hned po startu si udržel vedení Michael Schumacher, Fernando se posunul o jedno místo vpřed, když se za něho propadl Rubens Barrichello. Před sebou měl nyní ale Felipeho Massu, zatímco si Michael hlídal za sebou jedoucího Jensona Buttona na druhé pozici. Giancarlo sice odstartoval velmi dobře, ostatní jezdci mu pak ale zblokovali cestu a Fisi se naopak o jednu příčku propadl, ale hned v 5. kole se vrátil zpět na 11. pozici, protože v boxech zůstal s problémy Jarno Trulli.

Rozestupy mezi jednotlivými jezdci se začaly pomalu natahovat, ve 14. kole se Fisico díky Barrichellovu pitstopu posunul na 10. místo. S dalšími jezdci, kteří museli absolvovat svou zastávku u mechaniků se tak Fisico posouval dopředu, ale za pomalejšími jezdci ztratil hodně času, jelikož těch míst vhodných k předjíždění v Imole skutečně není mnoho a pokud si jezdec jedoucí vpředu brání svou stopu, jezdec jedoucí za ním nemá ani tu nejmenší šanci dostat se před něho. Dobrým příkladem je právě loňská velká cena.

Ve 20. kole zamířil do boxů leader závodu - Michael Schumacher. O 5 kol později svou zastávku absolvoval také Fernando, ale Michael se vrátil pohodlně do čela závodu. Fernando však díky pozdější zastávce převzal 2. pozici. Před sebou měl volný prostor a rozestup mezi ním a Michaelem se začal rychle ztenčovat, Fernando zajížděl časy až o 2 s na kolo rychlejší než Michael Schumacher!

Ve 34. kole už měl Michael ve zpětných zrcátkách žlutomodrý vůz. Začal velký boj, stejný jako loni, tentokrát si ale hlavní aktéři vyměnili role. Teď to byl Fernando, který to zkoušel ze všech stran, ale Michael věděl, jak si svou pozici ubránit. Oba mistři světa tímto soubojem samozřejmě ztráceli, takže se zezadu přibližoval také Massa. Renault učinil tah jako první: povolal Fernanda do boxů dříve, než bylo původně plánováno, do boxů zajel již ve 41. kole. Ferrari ale rychle odpovědělo a kolo nato zajel k mechanikům také Michael Schumacher. A podařilo se mu vrátit se zpět opět jako vedoucí závodník!

Po závodě se hodně spekulovalo o tom, zda by se Fernando dostal do čela, kdyby spolu s týmem nezměnili plánovanou strategii. Možná ano, možná ne, Ferrari ale tato taktická bitva vyšla na jedničku. Renault se nechal zbytečně vyprovokovat a možná tak přišel o další cenné vítězství.

Fernando to ale nevzdával a na Michaela útočil dál. Ani teď mu ale Michael nedal šanci, navíc to Fernando přeháněl s jízdou přes obrubníky a v zatáčkách Tosa a Variante Alta se dokonce dostal koly mimo trať. Na Michaela tak ztratil a na posledních několik kol, které ještě zbývaly do konce závodu, už to raději vzdal. Ale už během závodního víkendu prohlašoval, že 2. místo by pro něho bylo skvělým výsledkem. Pro 3. místo si dojel Montoya, 4. Massa, 5. Räikkönen, 6. Webber, 7. Button a pro poslední bodovanou příčku si nakonec přijel Fisico, který se díky své velmi pozdní první zastávce posunul až na 5. místo, ale ve 48. kole absolvoval ještě druhý pitstop, a tím se propadl opět na 8. pozici za Jensona Buttona, kterému se dnes opět závod nevydařil podle jeho předstv. Fisico v závěru ještě zkoušel zaútočit na Buttona, ale okruh v Imole mu v jeho snaze příliš nepomohl.

Ferrari vyhrálo. Ale jen díky "možnostem" předjíždění na této trati. A také díky taktické chybě žlutomodrého týmu, který se unáhlil a změnil Fernandovu strategii během závodu. Na Nürburgringu je ale přece jen více míst vhodných k předjíždění...

 

Výsledky závodu:

 1.  M. Schumacher  Ferrari  B  1h 31:06.486
 2.  Fernando  Renault  M  + 2.096
 3.  J.P. Montoya  McLaren  M  + 15.868
 4.  F. Massa  Ferrari  B  + 17.096
 5.  K. Räikkönen  McLaren  M  + 17.524
 6.  M. Webber  Williams  B  + 37.739
 7.  J. Button  Honda  M  + 39.635
 8.  Giancarlo  Renault  M  + 40.200
 9.  R. Schumacher  Toyota  B  + 45.511
 10.  R. Barrichello  Honda  M  + 1:17.851
 11.  N. Rosberg  Williams  B  + 1:19.675
 12.  J. Villeneuve  BMW  M  + 1:22.370
 13.  N. Heidfeld  BMW  M  + 1 kolo
 14.  V. Liuzzi  Toro Rosso  M  + 1 kolo
 15.  S. Speed  Toro Rosso  M  + 1 kolo
 16.  T. Monteiro  Midland  B  + 2 kola

Neklasifikováni byli: 

 D. Coulthard  Red Bull  M  kolo 47
 T. Sato  Super Aguri  B  kolo 44
 Ch. Klien  Red Bull  M  kolo 40
 J. Ide  Super Aguri  B  kolo 23
 J. Trulli  Toyota  B  kolo  5
 Ch. Albers  Midland  B  kolo  -

 

 

 

 

 

 

Závod z pohledu týmu Renault:

Fernando Alonso - 2. místo: "Druhé místo a osm bodů jsou pro mě dnes skvělým výsledkem. Předpokládali jsme, že jsme se kvalifikovali s větším množstvím paliva než ostatní, což se v průběhu závodu ukázalo jako pravda. Na normálním okruhu bychom mohli vyhrát, ale tady mluvíme o Imole, kde je předjíždění téměř nemožné. Ve druhé části závodu bylo zřejmé, že jsem rychlejší než Michael, proto jsem se na něj snažil vyvíjet tlak a doufal, že udělá chybu. Pak jsem se rozhodli uspíšit druhou zastávku v boxech a pokusit se Michaela předjet takto.    Bohužel se nepodařilo. Držel jsem se stále za ním a potom jsem vyhnal motor do plných otáček a pokusil se o útok. Tentokrát bylo ale jeho Ferrari o mnoho rychlejší, útok nevyšel. Při pohledu na tabulku letošního šampionátu se domnívám, že můžeme být spokojení. Mými nejbližšími konkurenty byli před začátkem závodu Fisichella s Räikkönnenem, přičemž jsem dnes na oba získal další body náskoku. Jsem spokojený a věřím, že na Nürburgringu budeme ještě silnější."

Giancarlo Fisichella - 8. místo: "Mým cílem v dnešním závodu bylo pokusit se co nejvíce dohnat to, co nás potkalo ve včerejší kvalifikaci. S osmým místem nejsem spokojený, ale stále jsou to přece jen body. Start byl vynikající, ale pak jsem uvíznul za skupinou ostatních jezdců. Celou první část závodu jsem se potýkal s nízkou přilnavostí pneumatik. Při zastávce v boxech jsme upravili nastavení předního křídla a od tohoto okamžiku se začal vůz chovat lépe.   Byl jsem mnohem rychlejší a dokázal zlepšovat svou pozici, neboť jsme na trati vydrželi déle než ostatní. Při druhé zastávce by bylo stačilo několik málo sekund a mohl jsem skončit výše – bohužel jsem se ale z boxů dostal až za Buttonem a Webberem. Závod ukázal, že máme rychlost a v Německu za dva týdny budeme určitě ještě silnější."

Flavio Briatore - šéf týmu: "Vozy Renault dnes byly velice konkurenceschopné, jediný, kdo nám dokázal na tomto okruhu, kde je předjíždění zhola nemožné, ujet, bylo Ferrari. Fernando udělal všechno, co mohl, ale bohužel nedokázal najít dostatečnou obranu před zbraněmi, které dnes odpoledne použilo Ferrari. Fisico to dnes neměl vůbec jednoduché, ale i přesto se mu podařilo dostat na bodované pozice. Oba naše vozy tak skončily na bodech, Fernando zvětšil svůj náskok v hodnocení jezdců a tým zaznamenal skvělý výsledek."

Pat Symonds - hlavní inženýr: "Dnes jsme byli svědky klasického závodu v Imole a také určité převrácené reinkarnace loňských výsledků. Myslím, že Renault byl dnes rychlejší, i když se na tomto vnímání hodně podílí skutečnost, že měl Michael doslova příšerný prostřední stint. Jelikož se Fernandovi nedařilo jej předjet, museli jsme hledat způsoby, jak co nejlépe zužitkovat svůj výkon. Předpokládali jsme, že se Michaelova zastávka v boxech odehraje zhruba ve stejném čase, jako ta naše.   Rozhodli jsme se proto povolat Fernanda do boxů dříve, neboť delší setrvání na trati by nejspíše nemělo smysl, nemluvě o skvělém výkonu pneumatik Bridgestone hned na začátku stintu. Rozhodli jsme se proto dát Fernandovi šanci, umožnil mu zajet jedno rychlé kolo a porazit Michaela v boxech. Záměr nevyšel, naštěstí jsme ale ani nic neztratili. Giancarlo zajel dobrý závod, ale bohužel se nestihl po poslední zastávce v boxech dostat před Buttona. Na druhé straně nesmíme opomíjet fakt, že jeho cílem bylo co možná nejvíce dohnat ztrátu nabranou při včerejší kvalifikaci. Nakonec udělal všechno, co mohl, a my jsme s jeho výkonem velice spokojení."

Fotogalerie:

Obrazek

       Obrazek

 

Obrazek

 

 

 

 

 

 

Obrazek

Obrazek

 

Obrazek

Obrazek

 

Obrazek

 

 

 

 

 

 

Obrazek

 

Obrazek

ObrazekObrazek