Velká cena Monaca
Závod závodů. Tak je nazýván nejatraktivnější a nejočekávanější závod celého mistrovství. Místo okolo vyasfaltovaných únikových zón zde jezdci projíždějí jen pár milimetrů od trati lemujících svodidel, místo zaplněných tribun kolem sebe mají moře, casina a hotely, z jejichž balkónů je sledují VIP hosté, kterých tu najdeme mnohem více, než na kterékoli jiné velké ceně.
Tajemství úspěchu v Monacu tkví v dobrém podvozku, efektivní aerodynamice a především na jezdeckém umění, protože i ta sebemenší chybička, které se jezdec může bez problémů dopustit na obvyklé závodní trati, ho zde může stát život. Ale i ten nejzkušenější pilot nedosáhne vítězství v uličkách Monte Carla bez trochy štěští...
Renault zde prožíval chvíle euforie a slávy v roce 2004, když svůj žlutomodrý vůz pod šachovnicový praporek přivezl na 1. pozici Jarno Trulli. Na pódium měl závod rozjetý také Fernando, ale ten nakonec svůj vůz nedovezl ani do cíle, není třeba připomínat onu kolizi s Ralfem Schumacherem v tunelu... V loňské sezoně na tom byl Renault úplně jinak: špatná volba pneumatik stála oba jezdce pódium, Fernando nakonec uhájil 4. místo, Giancarlo skončil 12. po chybě Jarna Trulliho v zatáčce Loews, kde oba přišli o několik pozic.
Čtvrteční volné tréninky
Volné tréninky, které se v Monacu jezdí ve čtvrtek napověděly, že tým Renault se zdá být dobře připraven na tento víkend. V prvním tréninku si Fernando vedl nejlépe ze všech, Giancarlo skončil hned na 3. pozici. Ve druhém tréninku skončili piloti Renaultu na 4. a 7. místě v pořadí Fernando - Giancarlo. Tým byl s tímto dnem maximálně spokojen, pneumatiky Michelin fungovaly perfektně, vůz byl dobře vyvážený a jak Fernando tak Giancarlo si pro tento víkend věří. Zatímco Fernando zde ještě nikdy na pódium nedojel, Fisico má na Monte Carlo dobré vzpomínky: pódium vybojoval hned dvakrát, a to v letech 1998 a 2000, pokaždé s vozem Benetton-Renault, dokázal zde bodovat jak s Benettonem tak s Jordanem. V posledních třech letech zde však na body nedosáhl, a tak má letos dobrou příležitost svou smůlu konečně prolomit!
Sobotní volný trénink
V posledním volném tréninku, kdy měli jezdci poslední šanci své vozy co nejlépe vyladit, se o nejrychlejší časy přetahovali Kimi Räikkönen a oba piloti Ferrari, ale jakmile se na trať vydaly také vozy žlutomodré barvy, přidali se k nim Giancarlo s Fernandem. Renault jen potvrdil svou formu zde v Monte Carlu, jelikož Fernando skončil v tomto tréninku 1., Michael Schumacher 2. a Giancarlo 3.
Konečná stanice La Rascasse
Od kvalifikace se na tomto okruhu očekávalo opravdu všechno možné. Hned v první části svůj červený vůz u casina poničil Felipe Massa, takže bylo již rozhodnuto, kdo odstartuje z pozice poslední. Jinak vše probíhalo celkem hladce a kromě obou žlutomodrých vozů do poslední části postoupily také oba mclareny, oba williamsy, Michael Schumacher, Jarno Trulli, Rubens Barrichello a David Coulthard. Jak Fernando, tak Giancarlo zajížděli velmi dobré časy, stejně tak ale oba mclareny a Michael Schumacher.
Tři minuty před koncem stál na provizorní pole-position Michael Schumacher, hned za ním Fernando. Oba Renaulty zajely naposledy do boxů pro nové pneumatiky, aby právě teď zajely svá nejrychlejší kola. Na trať vyrazil jako první Fisico, přibližně půl minuty za ním Fernando. Giancarlo byl v prvním úseku trati hodně rychlý, Fernando následně jeho čas ještě vylepšil! Fisico již projížděl druhým úsekem trati, když Michael Schumacher po nepovedeném prostředním sektoru svého měřeného kola najížděl do zatáčky La Rascasse... Před zatáčkou prudce zabrzdil a jak později řekl Flavio, své ferrari tam doslova "zaparkoval", aniž by ho jakkoli poškodil. Okamžitě byly vyvěšeny žluté vlajky a Michael si tak zajistil svou pole-position, protože ostatním jezdcům poté nemohly být započítány jejich časy, navíc museli v onom místě zpomalit. Tou dobou byl Fernando ve druhém sektoru o 3 desetiny rychlejší než Michael Schumacher... Fernando byl sice 2., ale Giancarlo tak byl připraven o 1. - 2. řadu, takhle je až 5.
Jaký startovní rošt tedy Michael připravil: sám stojí na pole-position, 2. je Fernando, 3. Mark Webber, 4. Kimi Räikkönen, 5. Fisico, 6. Montoya, 7. Barrichello, 8. Coulthard, 9. Jarno Trulli a 10. Rosberg. Na Michaela se strhla ostrá vlna kritiky ze všech stran a za své "parkování" byl vyšetřován. Stejně tak bohužel Giancarlo, v jeho případě za blokování Davida Coultharda v jeho rychlém kole. Bylo to již v závěru poslední části, kdy se Fisico chystal vjet so svého posledního měřeného kola.
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem:
Fernando - 2. místo: "Dnes se mi vyhnuly problémy. V posledním kole jsem určitě jel na pole position. Myslím, že jsme měli pro kvalifikaci velmi dobrou strategii. Výkon pneumatik Michelin byl fantastický. Ztratit nejrychlejší kolo kvůli nehodě někoho jiného považuji z tohoto pohledu za nepěkný moment, ale vycházím z toho, že se takové věci v Monaku stávají. Co se týká závodu, jsem optimistický, že máme dobrý setup a že nám pneumatiky Michelin pomohou proti našim rivalům. Auto bylo dnes excelentní, takže věřím, že budeme zítra bojovat o vítězství."
Giancarlo - 5. místo: "Tato kvalifikace se skutečně vyvíjela tak, jak jsme očekávali. Byl tady značný provoz a pak jsem v závěrečném kole uviděl žluté vlajky, když jsem míjel Schumachera uprostřed předposlední zatáčky. Pátá pozice není tím, co jsem před dnešní kvalifikací čekal, ale závod je dlouhý a může se v něm stát cokoliv. Vyvážení auta pro závod je dobré a s R26 se snadno jede. Pro závod si stále ještě věřím."
Ještě v sobotu večer bylo rozhodnuto, že Fisico bude penalizován a do nedělního závodu odstartuje až z 10. pozice. Až pozdě večer, po 22. hodině, vynesli komisaři konečný verdikt, že Michael Schumacher bude odsunut z pole-position na poslední pozici startovního roštu. Jediný, kdo s tím nesouhlasil, byl pochopitelně tým Ferrari.
Z pole-position nakonec odstartuje Fernando, Giancarlo vyrazí do závodu z místa 9. Michael Schumacher se rozhodl startovat z boxů, možná, aby se poslední řada tolik nečervenala...
Výsledky kvalifikace:
1. | Fernando | Renault | M |
1:13.962 |
2. | M. Webber | Williams | B |
1:14.082 |
3. | K. Räikkönen | McLaren | M |
1:14.140 |
4. | J. P. Montoya | McLaren | M |
1:14.664 |
5. | R. Barrichello | Honda | M |
1:15.804 |
6. | J. Trulli | Toyota | B |
1:15.857 |
7. | D. Coulthard | Red Bull | M |
1:16.426 |
8. | N. Rosberg | Williams | B |
1:16.636 |
9. | Giancarlo | Renault | M |
1:14.396 |
10. | R. Schumacher | Toyota | B |
1:14.398 |
11. | Ch. Klien | Red Bull | M |
1:14.747 |
12. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M |
1:14.969 |
13. | J. Button | Honda | M |
1:14.982 |
14. | J. Villeneuve | BMW | M |
1:15.052 |
15. | N. Heidfeld | BMW | M |
1:15.137 |
16. | Ch. Albers | Midland | B |
1:15.598 |
17. | T. Monteiro | Midland | B |
1:15.993 |
18. | S. Speed | Toro Rosso | M |
1:16.236 |
19. | T. Sato | Super Aguri | B |
1:17.276 |
20. | F. Montagny | Super Aguri | B |
1:17.502 |
21. | F. Massa | Ferrari | B |
- |
22. | M. Schumacher | Ferrari | B |
1:13.898 |
Monte Carlo patřilo Renaultu
V neděli se na sluncem ozářeném okruhu objevila cedule s nápisem: Parkování na La Rascasse stojí 21 startovních pozic. Uvidíme, zda se nějaké podobné "chybičky" dopustí sedminásobný mistr světa také dnes...
Červená světla zhasla, závod byl odstartován! Fernando si udržel 1. pozici, Kimi Räikkönen bojoval o 2. příčku s Markem Webberem, který ale odolával útokům finského pilota. Ne nadlouho, jakmile se ve 2. kole Kimi před Marka Webbera dostal, dotáhl se na Fernanda a začal mu dýchat na záda.
Dobrý start měl také Fisico, propadl se Jarno Trulli. Na čele se nic neměnilo, Fernando si za sebou musel hlídat Kimiho, z mírné vzdálenosti vše sledovali Webber a Montoya. 5. Barrichello již ztrácel hodně a vedl tu skupinku, v níž byli Nico Rosberg, David Coulthard a také Fisico. Až za Fisim na 9. pozici jezdil Jarno Trulli.
Z čelní skupinky absolvoval ve 21. kole svou první zastávku u mechaniků Montoya, který měl před Barrichellovou skupinkou takový náskok, že se udržel na 4. pozici, o kolo později mechaniky navštívil také Räikkönen, který se vrátil za Markem Webberem na 3. pozici. Ve 24. kole se u svých mechaniků objevil první žlutomodrý vůz pilotovaný Fernandem. Jeho zastávka byla kratší než v případě Kimiho Räikkönena a Fernando se vrátil na vedoucí pozici, mezitím do boxů odjel také Webber. Na prvních čtyřech místech se tedy pořadí nezměnilo.
Ve 27. kole zajel ze 7. pozice ke svým mechanikům ve žlutomodrém také Giancarlo a propadl se až na 15. pozici za Rosberga. Fisico ho ale dokázal předjet, Michael Schumacher před ním absolvoval svou jedinou zastávku ve 36. kole a statečně se probíjel vpřed. Fisico tak měl před sebou Davida Coultharda a Jacquese Villeneuva. Natlačil se těsně za Coultharda a vyčkával na to správné místo. Před vjezdem do tunelu si ho pohlídal a hned po výjezdu na něho zaútočil, najel si na vnitřek dráhy a vyšachoval Davida tak, že se ještě před šikanou octli bok po boku, ovšem v té výhodnější pozici byl Giancarlo a dostal se tak před Davida Coultharda! Došlo tam dokonce ke kontaktu obou vozů přímo v šikaně, to už se zezadu přiblizovala vedoucí trojice v čele s Fernandem. Dalším vozem před Fisicem byl vůz BMW Jacquese Villeneuva. Fisico se opět natlačil přímo za Jacquese a dotíral na něho ze všech stran! A znovu ta samá situace - po výjezdu z tunelu si Giancarlo najel na vnitřní část tratě, ale Villeneuve mu v domnění, že je to Fernando, sám udělal prostor, Giancarlo perfektně využil situace a neměl problém se před něho dostat ještě před šikanou. Až nyní Jacques spatřil modrou vlajku a pouštěl před sebe další žlutomodrý vůz, tentokrát ten pravý... Fisico teď před sebou tlačil Liuzziho, traťoví komisaři mávali modrými vlajkami a Giancarlo byl opět připraven využít každého zaváhání jezdce před sebou. Tentokrát byl ale Liuzzi při vjezdu do tunelu informován týmem, aby neuhýbal, protože ten vůz za ním není Fernando ale Fisico! Fernando takticky vyčkával, jestli se Fisicovi podaří získat další pozici, tentokrát mu ale Fisi uvolnil trať, stejně tak po chvíli i Kimimu Räikkönenovi a Marku Webberovi.
Fisi pustil ve 47. kole Marka Webbera před sebe, ale z jeho williamsu se v nájezdu do dalšího kola začalo kouřit a pro Webbera tak závod skončil. Závod, který měl rozjetý na skvělé 3. místo. Na trať vyjel zpomalovací vůz a většina jezdců se vydala do boxů na svou druhou zastávku. Mezi nimi také vedoucí dvojice Fernando a Kimi. Klíčový okamžik tohoto závodu měl rozhodnout o vítězi. Rychlejší byli mechanici ve žlutoodrém a Fernando se tak vrací na vedoucí pozici velké ceny Monaca! Do boxů zajel také Giancarlo, ale po vynikajících předjížděcích manévrech se vrátil až na 10. pozici. V 50. kole, kdy se stále jezdilo za safety-carem, se vyvalil dým z mclarenu Kimiho Räikkönena. Nevydržel tepelný štít...
Na první pozici je tedy v naprostém klidu vůz Renault Fernanda Alonsa, přibližně 15 sekund zpět je Juan Pablo Montoya, na 3. místo se posunul Barrichello. Ten si ale musel v 63. kole odpykat trest projetím boxovou uličkou, a tak se na poslední pódiové umístění posunul Jarno Trulli.
V závěru měl před sebou Fisico Michaela Schumachera, ale vzhledem k úmrtnosti vozů v dnešním závodě se rozhodl vůz pošetřit. Zato Michael Schumacher se chtěl po té včerejší kvalifikaci vytáhnout, a tak ještě začal stíhat Barrichella před sebou. Nakonec se mu to podařilo, ale jeho snažení bylo stejně marné. 6 kol před cílem musel svůj vůz odstavit také Jarno Trulli, takže ani tentokrát nedosáhne na body, narozdíl od Ralfa, který se tak dostal na poslední bodovanou příčku...
Fernando věděl, že ho Montoya už ohrozit nemůže, a tak už na posledních pár kol zvolnil tempo, pustil před sebe jak Michaela Schumachera, tak Fisica, a jel si pro své první vítězství v Monte Carlu a čtvrté v letošní sezoně. Za druhým Montoyou jezdil David Coulthard, 4. Barrichello, 5. Michael Schumacher, 6. Fisico, 7. Heidfeld a 8. Ralf Schumacher.
Fernando se radoval spolu s Flaviem a společně se vydali na pódium pro trofeje vítězů. Fernando nezapomněl poukázat na nápis Michelin a vzpomněl tak na Édouarda Michelina, jenž tento víkend tragicky zahynul.
Renault získal další vítězství na své téměř domácí trati a další důležité body do Poháru konstruktérů. Těžko bychom hledali nějaké zaváhání v případě Fernanda tento víkend. Jeho bezchybný výkon a naprosto spolehlivý vůz ho opět posunuly ve světových tabulkách výše, Fernando má náskok již 21 bodů před Michaelem Schumacherem. Kdo byl ale tentokrát vyzdvihován, a to nejen Flaviem, byl druhý pilot žlutomodrého týmu - Fisico. Celý víkend jezdil skvěle, jeho časy byly naprosto vyrovnané s těmi Fernandovými a nebýt "incidentu" na La Rascasse, který připravil Michael Schumacher, Fisico by dnes byl jedním ze tří mužů na pódiu a pravděpodobně by to byl on, kdo by bojoval s Fernandem o vítězství. Takhle skončil až na 6. pozici, navíc až za Michaelem Schumacherem. Je ale nutné připomenout, že jezdci před ním (Michael Schumacher, David Coulthard, Rubens Barrichello) jeli pouze na 1 zastávku v boxech, narozdíl od Fisica, který měl připravenu strategii dvou pitstopů s tím, že do závodu odstartuje z první nebo druhé řady, což by se mu samozřejmě za "normálních" podmínek podařilo. Takhle se polovinu závodu trápil za skupinkou těžších vozů, kterou vedl právě Barrichello. Předvedl několik vynikajících předjížděcích manévrů, dokázal profitovat z každé situace na trati a tak trochu opět vyvrátil ta slova, že na okruhu v Monte Carlu se nedá předjíždět...
Výsledky závodu:
1. | Fernando | Renault | M | |
2. | J. P. Montoya | McLaren | M |
+ 14.567 |
3. | D. Coulthard | Red Bull | M |
+ 52.298 |
4. | R. Barrichello | Honda | M |
+ 53.337 |
5. | M. Schumacher | Ferrari | B |
+ 53.830 |
6. | Giancarlo | Renault | M |
+ 1:02.072 |
7. | N. Heidfeld | BMW | M |
+ 1 kolo |
8. | R. Schumacher | Toyota | B |
+ 1 kolo |
9. | F. Massa | Ferrari | B |
+ 1 kolo |
10. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M |
+ 1 kolo |
11. | J. Button | Honda | M |
+ 1 kolo |
12. | Ch. Albers | Midland | B |
+ 1 kolo |
13. | S. Speed | Toro Rosso | M |
+ 1 kolo |
14. | J. Villeneuve | BMW | M |
+ 1 kolo |
15. | T. Monteiro | Midland | B |
+ 2 kola |
16. | F. Montagny | Super Aguri | B |
+ 3 kola |
17. | J. Trulli | Toyota | B |
kolo 72 |
Neklasifikováni byli:
Ch. Klien | Red Bull |
M |
kolo 56 |
N. Rosberg | Williams |
B |
kolo 51 |
K. Räikkönen | McLaren |
M |
kolo 50 |
M. Webber | Williams | B |
kolo 48 |
T. Sato | Super Aguri | B |
kolo 48 |
Závod z pohledu týmu Renault:
Fernando Alonso - vítěz závodu: "Vyhrát v Monaku je snem snad každého závodníka, a to jak z historického hlediska, tak pro to, co v rámci formule 1 představuje, neboť jde o obrovskou výzvu – projet úzkou tratí plnou zatáček bez jezdeckých chyb. My se o to snažili od roku 2003. Vždy tady měl Renault velice dobrý vůz, ale teprve nyní se nám podařilo vyhrát. Abych pravdu řekl, byl jsem velmi překvapen rychlostí, kterou měl Räikkönen, ale i tak jsem věděl, že já mám rychlost na to mít závod pod kontrolou a dávat pozor na pneumatiky. Zdálo se mi, že máme s opotřebením zadních pneumatik větší problémy než naši soupeři, ale naštěstí se nám podařilo udržet tuto situaci pod kontrolou i v závěrech jednotlivých částí závodu. Michelin odvedl vynikající práci, rád bych proto poděkoval všem jeho zaměstnancům za výborně odvedenou práci. Z hlediska šampionátu jsem ve velice dobré situaci a co je hlavní, klíčovým prvkem je stabilita, vyrovnanost. Je jasné, že klíčem k zisku titulu je dokončování závodů na stupních vítězů. Z hlediska tohoto pravidla můžeme být spokojení – sedm stupňů vítězů ze sedmi možných."
Giancarlo Fisichella - skvěle vybojované 6. místo: " O svou šanci na dobré umístění jsem přišel již po penalizaci, kterou jsem dostal po včerejší kvalifikaci. Z hlediska strategie, kterou jsme měli připravenou, bylo prakticky nemožné dosáhnout z devátého místa na dobré umístění. Jedinou šancí tak bylo být na trati a jet naplno. Měl jsem dnes hodně problémů s provozem na trati, ale povedlo se mi předjet několik dalších jezdců – Rosberga, Villeneuvea nebo Coultharda. Ke konci závodu se mi dařilo zajíždět dobré časy, díky kterým jsem se dostal až na šestou pozici. Z hlediska týmových výsledků jde spolu s Fernandovým vítězstvím o dobrý výsledek. Renault si nyní vede velice dobře, navíc očekáváme, že by se nám podobně dobře mělo dařit také na okruhu v Silverstone. Rádi bychom tam dojeli s oběma vozy na stupních vítězů."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Dnešní závod je pro tým Renault velkým výsledkem. Rádi bychom toto vítězství věnovali Edouardovi Michelinovi. Michelin sehrál v našem loňském celkovém vítězství obrovskou roli a nejinak je tomu také v roce 2006. Jsme velice rádi, že jsme letos vyhráli v Monaku, a rádi bychom touto cestou vzdali hold jeho památce způsobem, který by si on sám přál."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Gratuluji Fernandovi. Na okruhu, který žádá od jezdce první poslední, dokázal zvítězit. O závodu toho není moc co říct, snad až kromě konstatování faktu, že jej měl plně pod kontrolou. Vždy po zastávce v boxech dokázal navázat na předchozí tempo, a to i navzdory tomu, jak náročný tento okruh na zadní pneumatiky vzhledem k vysokým nárokům na trakci je. V průběhu závodu dokázal Fernando podat takové výkony, jaké zrovna potřeboval. Co se Giancarla týká, bylo velice příjemné ho dnes sledovat na trati. Jeho předjížděcí manévry byly velice odvážné, přesto promyšlené. Vlastně si za několik posledních let nepamatuji jezdce, který by se dokázal právě zde, v Monaku, touto cestou dostávat vpřed. Navzdory tomu jej ale v závodu hodně poškodil hustý provoz a v neposlední řadě také zpomalovací vůz. Tak jako tak, těžko jsme dnes od něj mohli žádat více. Naš mysl je dnes ale také s Michelinem. Ten sem dnes přivezl pneumatiky, které dokázaly najít ideální poměr mezi vynikajícím výkonem v prvním kole a výdrží na dlouhých vzdálenostech. Těší nás, že se nám dnes podařilo získat pro ně již páté vítězství v Monaku v řadě, byť na pozadí bolestných událostí."
Fotogalerie: