Tajemství úspěchu - Renault R26
Stavba nového monopostu F1 Renault R26 začala s velkým předstihem - přesně 22. září 2004 a základní práce v aerodynamickém tunelu fondmetalu v Itálii odstartovaly o měsíc později.
Renault neměl důvod k revolučním změnám úspěšného vozu. "R25 neměl žádnou patrnou slabinu. Proto jsme se mohli soustředit na oblasti, které byly ovlivněny změnou předpisů. Současně jsme pracovali i na snížení hmotnosti, zvýšení tuhosti a zlepšení všech detailů," vysvětluje technický ředitel Bob Bell.
"To, že jsme přešli na motor V8 nebylo důvodem k tomu, abychom změnili naší základní konstrukční filosofii. Nový R26 neznamená v postupném vývoji našich monopostů žádný přelom," říká šéfkonstruktér vozu Tim Densham.
Nový R26 ale není jen pouhou evolucí loňského modelu. Vykazuje podstatné změny v aerodynamice. Konstrukční tým Tima Denshama ve spolupráci s oddělením aerodynamiky, vedeným Dinem Tosem, připravil nejradikálnější změnu tvaru bočnic a okolí chladičů ze všech nových vozů. Vstupní otvory k chladičům má Renault zdaleka nejmenší ze všech a bočnice se více zužují a směřují víc vzhůru.
Renault setrval u uchycení spodních ramen předních závěsů v tzv. V-kýlu, zatímco ostatní používají buď jednokýlové uchycení (např. Ferrari) nebo tzv. bezkýlové, u kterého jsou spodní ramena upevněna přímo k podlaze nosné skořepiny (např. McLaren). Přední geometrie závěsů se proti R25 prakticky nezměnila. Zajímavostí je, že celá příď, tedy nos s předním křídlem, je zcela zaměnitelná s přídí loňského R25. Aerodynamické oddělení systematicky a svelkým úspěchem pracuje na vylepšování této oblasti, takže se její vzhled mění prakticky s každým závodem.
Stejně jako ostatní týmy ani Renault nevyužil kratší motor V8 ke zkrácení rozvoru náprav (odhaduje se na 3010 mm, tedy stejně jako u McLarenu). Získaný prostor byl využit k lepšímu tvarování zadní partie s lepším obtékáním ramen zadních závěsů. Dalším efektem zkrácení motoru bylo vytvoření prostoru k tomu, aby se snížila stavební výška nádrže paliva, což znamená snížení těžiště.
Renault setrvává u převodovky vyrobené z titanu. K zásadní změně došlo, protože Renault poprvé opustil šestirychlostní skříň. Menší točivý moment s ostřejším maximem jeho průběhu u motoru V8 si vynutil použití sedmistupňové převodovky jako u ostatních týmů. Loňský motor Renault V10 koncepčně navazoval na motory z 90. let, ze kterých převzal úhel mezi řadami válců jen 72°. Nový motor V8 ovšem musí mít tento úhel 90°. "Konstrukce motoru RS26 neznamenala proti RS25 žádnou revoluci - oba mají společné DNA," říká vedoucí projektu vývoje nového motoru R26 Léon Taillieu.
Pod vedením technického ředitele oddělení motorů Roba Whiteho se zaměřoval především na boj s vibracemi, což je společný problém motorů V8. Je to kritický faktor pro dosažení potřebné spolehlivosti nejen motoru, ale celého vozu, který je po této stránce nyní vystaven mnohem většímu zatížení než s motorem V10, u kterého byla kritická oblast maxima vibrací mimo používaný pracovní rozsah otáček (motory V8 předchozích generací se k této hranici vůbec nepřibližovaly). Podle Whiteho má zvýšení pracovních funkcí motoru zásadní vliv na spolehlivost celého vozu: "Začínali jsme znovu od nuly, ale od samotného počátku jsme si kladli za cíl dosažení nulové poruchovosti."
První osmiválec se na brzdě rozeběhl už vloni na konci července, ale Renault tuto informaci neprezentoval s tak velkou slávou jako jiní. Jeho použití přináší z hlediska spolehlivosti ještě jeden nový problém. "Motory točí o 400 až 500 otáček více než V10, ale má menší výkon, takže je zatěžován na plné otáčky častěji a po delší dobu než starý motor. I to jsme museli při našich výpočtech spolehlivosti vzít v potaz," říká Léon Taillieu.
Ačkoliv Renault vyjel s novým motorem na trať jako poslední, okamžitě bylo jasné, že je dobře připraven na svou roli favorita. Vůz R26 se hned ukázal jako nejrychlejší. Co je ale mnohem důležitější, prakticky od prvního vyjetí byl schopen absolvovat velmi dlouhé jízdy, mnohem delší, než většina jeho soupeřů. Tradiční důraz konstruktérů Renaultu na naprostou spolehlivost všech komponentů se tedy plně osvědčil. To posléze potvrdil i začátek nové sezony 2006.