Velká cena Monaca
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Fernando
Fernando, v Turecku jste potvrdil pokrok, který byl vidět v GP Španělska. Jak jste před Monakem naladěn?
"Jsem opravdu spokojený. V Turecku jsme ukázali, že pokrok předvedený ve Španělsku nebyla jen souhra náhod. Získal jsem tři body, i když je třeba říct, že mi pomohly problémy, které měl Heikki na začátku závodu. Jsou to velmi důležité tři body a je to důkaz, že se zlepšujeme a vracíme. Stále nás čeká hodně práce, než budeme moct bojovat na čele, ale jdeme správným směrem a jsme odhodlanější více než kdy jindy, abychom se tam dostali."
V posledních dvou letech jste v Monaku vyhrál. Závodit v knížectví musí být něco mimořádného?
"Ano, je to neobvyklý okruh a mám na něj dobré vzpomínky, protože vyhrát v Monaku je pro jezdce něco speciálního. Je to závod, který mám rád, protože je atmosféra unikátní a jezdit ve městě je velmi vzrušující. Také je to závod, v kterém si nemůžete dovolit chybovat a letošní závod by měl být velmi zajímavý."
Myslíte si, že se vám díky pokroku z posledních dvou závodů může v Monaku dařit?
"Pokročili jsme, ale pořád jsme za Ferrari, McLarenem a BMW. I když je Monako okruh, na kterém může jezdec udělat skutečně rozdíl, dobrý vůz je vždy výhoda a je to díky němu snazší. Ale pokusíme se překvapit a maximálně využít všechny příležitosti. V tuto chvíli bojujeme o sedmé místo, ale jak jsme viděli v Istanbulu, je možné lepší umístění, pokud má někdo z favoritů problémy. Proto potřebujeme být připraveni, když se nám naskytne příležitost."
Na které oblasti se potřebujete soustředit, abyste vůz vylepšili?
"Monako je technický okruh, který vyžaduje dobrou trakci, abyste měli dobré výjezdy ze zatáček. Díky tomu se také lépe brání pozice, nebo předjíždí soupeř. V tuto chvíli to ale není silná stránka R28, i když jsme se zlepšili a tak si myslím, že na to zaměříme své úsilí, až ve čtvrtek začnou tréninky."
Nelson
Nelsone, za sebou máte již téměř třetinu sezóny. Jak se cítíte a jak byste popsal svůj debut v F1?
"Nebyl to snadný vstup do Formule 1. Udělal jsem pár chyb, měl jsem smůlu a tak jsem si svých prvních pět závodů jako jezdec F1 nepředstavoval. Ale důležité je, že jsme získali cenné zkušenosti a poučili se, což mi doufám umožní, abych se stal pro zbytek sezóny lepším jezdcem."
Monako je zdaleka nejkouzelnější místo v kalendáři F1 a velmi netypický okruh. Máte rád městské okruhy?
"Určitě, i když závodit v ulicích může občas být loterie. Velmi důležitá je kvalifikace, ale v Monaku bude ještě více, protože ulice jsou tak úzké a je téměř nemožné předjíždět. Poté v závodě potřebujete dobrou strategii a doufat, že neuvíznete v provozu. A samozřejmě musíte být naprosto konzistentní, stejně jako na každém městském okruhu, protože zdi jsou velmi blízko a každá chyba bude tvrdě potrestána."
Když zvážíme pokrok, který tým udělal od Barcelony, co můžete očekávat od GP Monaka? Jak k tomuto závodu přistoupíte?
"Přistoupím k závodu jako obvykle, budu se snažit odvést maximum pro tým. Bylo by skvělé, pokud bychom dokázali získat body a to bude můj cíl, takže se budu muset dobře kvalifikovat, snad v top 10 a poté se pokusit o konzistentní závod."
Čtvrteční volné tréninky
Oboum pilotům týmu Renault se podařilo zvládnout tréninkový program na Velkou cenu v ulicích Monte Carla, i když podmínky na trati nebyly právě ideální. Teplota vzduchu se pohybovala okolo 20°C.
Oba piloti se dostali do kontaktu se svodidly v první zatáčce okruhu, Sainte Devote, podobně jako v loňském roce Giancarlo Fisichella s vozem R27. Nelson poškodil zadní přítlačné křídlo svého vozu, ale dokázal vůz dopravit ke svým mechanikům. Podobně na tom byl i Fernando, ten ale nedokázal dovézt do boxů svůj vůz celý - zadní přítlačné křídlo na trati ztratil.
Fernando - 7. a 7. místo: "Tyto dva volné tréninky se nám víceméně povedly. Ráno byla trať velmi špinavá, ale zaznamenali jsme pokrok v našem plánu. Vůz skvěle reagoval na změny, které jsme učinili. Vypadá to, že budeme mít rychlost v dlouhých stintech. Nyní musíme vylepšit výkon na jedno kolo, protože je zde velmi důležitá kvalifikace. Naše snaha se bude ubírat tímto směrem."
Nelson - 18. a 15. místo: "Monako je náročný okruh, proto jsem strávil den učením a seznamováním se s tratí. Vyhodnotili jsme dnes několik odlišných nastavení, ale stále mi schází rychlost a necítil jsem se zcela spokojen s vozem. Doufám, že v sobotu s mechaniky zaznamenáme určitý progres, takže hodně práce udělám v posledním volném tréninku. Ke kvalifikaci potřebuji přistupovat s rozvahou, zejména proto, že zde je o mnoho důležitější než kdekoli jinde."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Normální první den tréninků v Monaku. Nelson odjel velký počet kol, aby se mu povedlo sžít se s okruhem, bohužel jeho jízda na měkkých pneumatikách byla přerušena nárazem do zdi. S Fernandem jsme pracovali na nastavení, jak jen to v Monaku jde, protože je zde vždy obtížné pochopit chování vozu. Jeho pokrok vypadal dobře, až na lehké poškození jsme absolvovali úspěšný den."
Denis Chevrier - vedoucí vývoje motorů: "Dnes jsme byli svědky toho, že najít limity není jednoduché a velice rychle se tak ocitnete v bariérách. To byl případ obou našich jezdců a stálo nás to nějaký ten čas, který jsme mohli strávit na trati. Nebyli jsme schopni dokončit naše konečné přípravy, ale data, která jsme získali, by měla stačit a navíc k nim přidáme ty ze sobotního rána. Co se týká motorů, Monako je okruh, který dobře známe a neměly by se tedy objevit velká překvapení."