Velká cena Kanady
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Fernando
Fernando, tým v Monaku hovořil o promarněné příležitosti. Co si o tom závodě myslíte?
"Nedokázali jsme to, co bylo možné v normálních podmínkách a proto to bylo zklamání. Protože nebojujeme o šampionát, rozhodli jsme se pokusit štěstí, což znamenalo, že jsme podstoupili určitá rizika, i když se nám nevyplatila. Ale teď se těším, že se tento víkend vrátím do vozu a uvidíme, co dokážeme v Montrealu, což je velmi odlišný okruh."
Kanada je pro týmy obvykle oblíbené místo. Máte ten okruh rád?
"Ano, v Montrealu je vždy dobrá atmosféra. Do Grand Prix se zapojí celé město, Kanaďané mají rádi motorsport a hlavně F1 a díky tomu je to velmi příjemný závod. Tuto GP jsem vyhrál v roce 2006, takže mám dobré vzpomínky a jsem si jistý, že letos to bude další zajímavý závod."
Okruh v Montrealu je náročný na brzdy. Je to oblast, na kterou se soustředíte, až začnete pracovat na nastavení vozu?
"Určitě. Musíme věnovat zvláštní pozornost chlazení brzd a jejich používání v závodě bude velmi důležité. Ale to mi starosti nedělá a budeme na tom pracovat v pátečních volných trénincích. Myslím, že by celkově R28 měl fungovat dobře."
V Kanadě je důležitý nízký přítlak. Myslíte si, že se v tomto nastavení bude vůz chovat dobře?
"Není důvod, proč by neměl, protože tým se na tento závod připravuje několik týdnů, včetně testování na okruhu Paula Ricarda. V poslední době jsme pokročili a snažíme se jít dále vpřed co nejvíce je to možné. Od španělské GP to vypadá, že máme rychlost, takže by se nám v Kanadě mělo dařit a my uděláme maximum pro to, aby to tak bylo."
Nelson
Teď za sebou máte již třetinu své první sezóny v F1 a poslední závod v Monaku byl obtížný. Jak se cítíte?
"Monako je bez pochyb nejtěžší trať za celý rok. Měli jsme určité problémy v kvalifikaci, ale začátek závodu byl dobrý, takže jsem si z toho vzal něco pozitivního. Montreal je jako okruh snazší a věřím si, takže doufám, že tam odjedu slušný závod."
Montreal je okruh pro nízký přítlak a bude to poprvé, co bude R28 v této konfiguraci. Jak se podle vás bude vůz chovat?
"Abych byl upřímný, tak těžko říct. Doufám, že se bude chovat dobře a že budeme celý víkend konkurenceschopní. Tým od začátku roku hodně pokročil, měli jsme nové díly v Barceloně a snažíme se v tomto pokroku jít dál, neustále se o voze učit, abychom šli vpřed. V pátečních trénincích budeme muset tvrdě pracovat na nastavení a snad se nám podaří víkend dobře začít."
Na kanadskou GP jste se připravoval v testech na okruhu Paula Ricarda před dvěma týdny. Na které oblasti se soustředíte v Montrealu, abyste vůz vylepšili?
"Když jsme pracovali na Montrealu, tak pršelo a nemohli jsme toho najezdit tolik, kolik bychom chtěli. Byli jsme schopni pouze trénovat starty. Stále ještě nevím, jaký bude můj páteční program, ale udělám maximum, abych vůz vylepšil a budu úzce spolupracovat s inženýry, abych k tomuto víkendu přistoupil co nejlépe a strávil co nejvíce času na trati. Moje priorita je se co nejdříve naučit okruh."
Přesně tak, v Kanadě jste nikdy nejel. Připravoval jste se na tento závod nějak mimořádně?
"Ne. Nic specifického. Snažil jsem se k tomuto závodu přistoupit s klidem, zůstat soustředěný, jako při každém závodě. Mým cílem bude se rychle naučit trať a mít ve voze dobrý pocit. Poté musím maximálně využít každý trénink, abych optimalizoval nastavení vozu a byl v dobré formě pro kvalifikaci."
Páteční volné tréninky
První páteční trénink provázela ještě atmosféra z Monte Carla, alespoň co se týče počasí, jelikož zde na jezdce čekala mokrá trať.
Oba jezdci týmu Renault se několikrát ocitli mimo trať, avšak tentokráte nedošlo k poškození monopostů, než jako tomu bylo právě v uličkách Monte Carla.
Fernando odjel 13 kol s časem 1:19.005, jeho ztráta na prvního Felipeho Massu činila téměř 1.5 sekundy. Nelson se snažil najezdit co nejvíce kol, jelikož okruh v Montrealu je pro něho nový. Nakonec odjel 23 kol, jeho nejlepší čas 1:20.091 stačil na 17. místo se ztrátou přes 2.5 sekundy na pilota Ferrari.
Ve druhém tréninku se již jezdci proháněli po suché trati, ale tentokrát se jezdci trápili s nedostatečnou přilnavostí.
Technické problémy potkaly Nelsona Piqueta, který byl nucen zastavit na začátku boxové uličky kvůli problému s převodovkou.
Také Fernando se pral se svým vozem a po smyku zůstal stát v první zatáčce.
Počínání obou pilotů na trati odpovídají také výsledky tohoto tréninku - Fernando 17. a Nelson 20. Pochopitelně na suché trati dokázali oba své časy zlepšit, Fernando 1:17.644 a Nelson 1:18.076. To se samozřejmě podařilo také ostatním pilotům, takže ztráta tentokrát na prvního Lewise Hamiltona zůstala obdobná.
Fernando opět ve druhé řadě
Fernando v kvalifikaci na Velkou cenu Kanady předvedl obdivuhodný výkon, když se se svým žlutooranžovým vozem dokázal kvalifikovat na čtvrtém místě, narozdíl od svého týmového kolegy, který se sice dokázal posunout do druhé části kvalifikace, ale nedokázal svůj vůz dovézt výše než na 15. místě.
Kvalifikace z pohledu týmu Renault
Fernando - 4. místo: "Najeli jsme tu málo kilometrů, před kvalifikací před námi proto pořád stálo mnoho otazníků. Vůz je stále trochu citlivý a trať se tu rychle mění, proto jsem se čtvrtým místem velmi spokojený. Je to dobrý začátek víkendu. Šance jsou teď otevřené, což nám dává možnost zítra získat velké množství bodů."
Nelson - 15. místo: "Byla to poměrně obtížná kvalifikace, vůz byl dostatečně rychlý na to, dostat se do první desítky, bohužel jsem ale zůstal už ve druhé části kvalifikace. Na této trati, která je pro mě nová, se stále trochu trápím. Nepodařilo se mi tu zajet tolik kol, kolik bych býval chtěl. Zítra se budu snažit vyhýbat problémům, pokusím se dostat dopředu a snad bojovat i o nějaké body."
Smutné odpoledne u týmu Renault...
Samotný start Velké ceny Kanady, která byla odstartována za slunečného počasí, se obešel bez jakýchkoli kolizí. Fernandovi, startujícímu ze slibné čtvrté pozice, se ne příliš vydařil nájezd do první zatáčky a propadl se o jednu pozici za Nica Rosberga. Chvílemi ještě bojoval s Felipem Massou, ale nakonec pátou pozici uhájil. Nelson také přišel o jednu pozici, když se dopředu posunul Bourdais.
Zatímco se Fernando držel vedoucí skupinky jezdců, bojoval Nelson s oběma vozy Toyota. Na cílové rovince se dostal na úroveň Tima Glocka a v nájezdu do první zatáčky už se vůz Renault octl před ním. Dalším na řadě byl Jarno Trulli, avšak jak dobře víme, Trulli se nedá předjet jen tak snadno. Ve třináctém kole byl však Nelson nekompromisní a i za cenu drobného kontatku mezi oběma vozy se před italského pilota dostal. K Fernandovi se přibližoval také Felipe Massa.
O dvě kola později vypověděla technika službu Adrianu Sutilovi, který byl nucen svůj vůz Force India odstavit vedle trati. Až poté, co se u Sutilova vozu dým a dokonce plamen, vyjel na trať Safety Car. Celé čelo startovního pole zamířilo ke svým mechanikům. Nejrychleji pracovali mechanici u Ferrari a BMW, a tak se Kimi Räikkönen a Robert Kubica postavili na konec boxové uličky jako první, avšak nesměli pitlane opustit, jelikož na semaforu stále svítilo červené světlo. Toho si nevšiml Lewis Hamilton a narazil zezadu do vozu Kimiho Räikkönena. Nepozorný byl také Nico Rosberg, který ještě ťukl do vozu McLaren před sebou. Na druhou stranu od něho bylo velice ohleduplné, že si vybral již poškozený vůz Lewise Hamiltona a nezapojil do této situace také Roberta Kubicu... Pro Räikkönena i Hamiltona závod skončil, Rosberg si ještě stihl dojet pro nové přední křídlo. Výjezdu Safety Caru využil také tým Renault, který do boxů povolal oba své piloty.
Situaci však ne úplně dobře zvládli u týmu Ferrari, když Felipe Massa musel vzápětí do boxů podruhé.
V čele závodu se tak octl Nick Heidfeld, za ním Barrichello, Nakajima, oba vozy Red Bull, oba vozy Toyota a na poslední bodovanou pozici se posunul Giancarlo Fisichella. Všichni tito piloti se rozhodli ke svým mechanikům nezajíždět. Na devátém místě jezdil Vettel a za ním již Robert Kubica, který měl za sebou oba vozy Renault v pořadí Fernando - Nelson. Pro tým Renault tedy současná situace vypadala velmi nadějně.
Nelson však ve 20. kole chyboval, dostal smyk, ale naštěstí se nedostal do kontaktu se žádnou z bariér či zdí.
Až o dalších 10 kol později zajel ke svým mechanikům z vedoucí pozice Nick Heidfeld a dokázal se na trať vrátit před Robertem Kubicou. Netrvalo dlouho a Kubica se před svého týmového kolegu poměrně snadno dostal. Na Heidfelda, který jel s plně natankovaným vozem tvrdě dotíral s poměrně lehčím vozem Fernando, ale marně. Nelson mezitím odstoupil pro technické problémy a jeho vůz byl zatlačován do garáže.
Fernando neustával se svými útoky na německého pilota, ale v sedmé zatáčce dostal smyk a s poškozeným vozem již nebyl schopen v závodě pokračovat.
V domnění, že se na trať podruhé vydá Safety Car, povolal tým do boxů Giancarla Fisichellu, Safety Caru se však nedočkali. Fisico však po havárii v 50. kole závod také nedokončil.
Šestý Massa se snažil ještě útočit na Trulliho. Ten mu příliš mnoho prostoru nedával, až byl nucen kvůli chybě týmového kolegy Glocka v první zatáčce přibrzdit, a Felipe Massa se tak dočkal alespoň pátého místa.
V závodě zvítězil Robert Kubica, kterého na stupních vítězů doplnit týmový kolega Nick Heidfeld. Tým BMW tak dosáhl na zasloužený double. Společně s piloty BMW se na pódium podíval také David Coulthard s vozem Red Bull-Renault. Těsně pod stupni vítězů se umístili Glock, Massa, Trulli, Barrichello a Vettel.
Závod z pohledu týmu Renault
Fernando - nedokončil: "Opravdu promarněná příležitost. Jsem nesmírně zklamán, stejně jako celý tým, ale nezvolili jsme nejlepší strategii. Musíme tvrdě pracovat na tom, abychom se dostali do pozice pro boj o opravdu slušné bodované umístění."
Nelson - nedokončil: "Nešťastný konec mého závodního víkendu, ale i tak jsem si ze závodu odnesl pár pozitiv. Vůz byl dnes dobrý a naše strategie byla vhodně zvolená. Závod byl opravdu hektický, ale bohužel mě potkali problémy s brzdami, a tak jsem musel odstoupit. Je to škoda, protože jsme mohli bodovat o slušné body. Teď se musíme soustředit na další závod ve Francii."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Po dobrém výsledku v kvalifikaci jsme doufali v dobrý závod. Nástup safety caru nás donutil přehodnotit strategii a to nás omezilo, zejména Fernanda. Zasekl se za BMW a pak odstoupil."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Nelson odstoupil kvůli problémům s brzdami, ale stále netušíme, co se s nimi stalo, a proto se snažíme to zjistit. U Fernanda jsme přijali stejnou strategii, jakou jel Kubica, ale bohužel se zasekl za Heidfeldem. Náš závod se stal velmi obtížný a nakonec jsme nedokončili."